1.1.2021 alkaen lainataan vain kirjastokortilla. Kela- tai ajokorttia ei voi enää käyttää.

Satakirjastojen säännöt

Satakirjastoihin kuuluvat Satakunnan alueen kaupunginkirjastot ja kunnankirjastot. Satakirjastoilla on yhteiset säännöt.

Kun käytät Satakirjastojen palveluja, sitoudut noudattamaan näitä sääntöjä. Säännöt on laadittu, jotta kirjasto olisi kaikille turvallinen ja viihtyisä paikka, jossa myös järjestys säilyy.

Voit käyttää kirjaston palveluja ilmaiseksi. Voit käydä kirjastossa, kirjastoautossa tai käyttää kirjaston verkkopalveluita.

Saat tietoa kirjastojen aukioloajoista kirjastoista ja verkkokirjastosta. Kirjastossa voi olla myös omatoimiaukiolo. Silloin henkilökunta ei ole paikalla, mutta voit käyttää kirjaston palveluja itsenäisesti.

Nämä säännöt ovat voimassa jokaisessa Satakirjastossa. Säännöt ovat tulleet voimaan 1.10.2019. Säännöt perustuvat lakiin yleisistä kirjastoista (1492/2016, 14 §).

Lainaaminen kirjastosta

Voit lainata kirjastosta esimerkiksi kirjoja, lehtiä ja CD-levyjä. Kirjastoissa on lisäksi paljon muuta, jota voit lainata, kuten liikuntavälineitä. Eri kirjastojen kokoelmista saat lisää tietoa kirjastosta.

Tarvitset kirjastokortin, jotta voit lainata kirjastosta. Kirjastokortti on ilmainen.

Voit hankkia kirjastokortin kirjastosta. Kun hankit korttia, sinulla pitää olla mukana henkilöllisyystodistus. Korttia varten sinun pitää myös kertoa kerro osoitteesi Suomessa ja muut yhteystietosi.

Jos olet alle 15-vuotias, tarvitset huoltajalta tai täysi-ikäiseltä vastuuhenkilöltä kirjallisen suostumuksen.

Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta, saat kirjastokortin määräaikaisena.

Päiväkoti, koulu, muu laitos tai yhteisö voi saada kirjastokortin yhteiskäyttöön eli yhteisökortin. Kortti on määräaikainen ja sitä varten pitää nimetä täysi-ikäinen vastuuhenkilö.

Jos asioit verkkopalvelussa, omatoimikirjastossa tai jos lainaat automaatilla, tarvitset pin-koodin. Pyydä pin-koodi kirjastosta. Ota mukaan henkilöllisyystodistus.

Palauta lainat kirjastoon viimeistään eräpäivänä. Eräpäivä on merkitty lainauskuittiin.

Lainaaminen ja ikärajat

Noudatamme kirjastossa ikärajoja. Esimerkiksi monille elokuville on asetettu ikärajat.

Jos olet elokuvalle asetettua ikärajaa nuorempi, et voi lainata elokuvaa. Ikärajat perustuvat lakiin (Kuvaohjelmalaki 710/2011, 6 §).

Olet vastuussa kirjastokortista ja lainoista

Kirjastokortti on henkilökohtainen. Et siis voi antaa toisen henkilön lainata sinun kortillasi. Olet vastuussa niistä lainoista, jotka on lainattu kortillasi.

Jos lainaaja on alle 15-vuotias, lainoista on vastuussa huoltaja tai täysi-ikäinen vastuuhenkilö. Vastuuhenkilö on vastuussa myös, jos käytät kirjaston muita palveluita, laitteita tai tiloja.

Jos nimesi tai yhteystietosi muuttuvat, ilmoita siitä kirjastoon.

Jos kadotat kirjastokorttisi, ilmoita siitä kirjastoon heti. Silloin et ole vastuussa niistä lainoista, jotka on lainattu kortin katoamisen jälkeen.

Laina-aika voi olla 1–28 vuorokautta

Laina-aika vaihtelee sen mukaan, mitä lainaat:

  • Kirjojen ja musiikkiäänitteiden laina-aika on 28 vuorokautta eli 4 viikkoa. DVD-levyjen, Blu-ray-levyjen 4K-levyjen, VHS-kasettien, konsolipelien ja lehtien laina-aika on 14 vuorokautta eli kaksi viikkoa. Kirjastoautossa niiden laina-aika on 28 vuorokautta.
  • Pikalainojen laina-aika on 14 vuorokautta.

Lainojen palauttaminen

Lainoilla on eripituisia laina-aikoja. Näet lainan eräpäivän kuitista, jonka saat, kun lainaat aineistoa kirjastosta.

Palauta lainat kirjastoon viimeistään eräpäivänä. Laina-aika päättyy eräpäivänä siihen mennessä, kun kirjasto suljetaan. Verkkokirjastossa laina-aika päättyy eräpäivänä kello 24.00.

Voit palauttaa lainat mihin tahansa Satakirjastoon. Vain erikoislainat pitää palauttaa samaan kirjastoon, mistä ne on lainattu. Erikoislainoja ovat esimerkiksi liikuntavälineet.

Joissakin kirjastoissa on palautusluukku. Jos palautat lainat luukun kautta, olet vastuussa palautuksesta itse. Kirjaston henkilökunta merkitsee lainat palautetuksi, kun kirjasto on seuraavan kerran auki.

Jos haluat, kirjasto voi lähettää sinulle sähköpostissa tiedon, ennen kuin lainasi pitää palauttaa. Voit saada sähköpostin 1–5 päivää ennen eräpäivää. Jos haluat ottaa palvelun käyttöön, sovi asiasta kirjaston kanssa ja anna kirjastolle sähköpostiosoitteesi.

Huolehdi kuitenkin aina itse siitä, että palautat kirjat ajoissa kirjastoon. Verkkoyhteyksiin voi tulla häiriöitä, eikä sähköposti ehkä tule perille. Laina pitää palauttaa siitä huolimatta eräpäivänä, ja olet vastuussa lainojen palautuksesta.

Jos haluat, saat kuitin palautuksesta.

Kirjasto ei vastaa siitä, jos lainatun aineiston käyttö aiheuttaa vahingon. Jos esimerkiksi kirjastosta lainattu CD-levy vahingoittaa soitintasi, kirjasto ei korvaa vahinkoa.

Lainojen enimmäismäärä on 150

Sinulla voi olla kerralla 150 lainaa.

Lainamääriin liittyy tarkennuksia. Lainaamassasi aineistossa saa olla kerralla enintään

  • 50 CD-levyä
  • 30 DVD-levyä
  • 10 konsolipeliä
  • 10 Blu-ray-levyä.

Lainan uusiminen

Voit uusia lainan 8 kertaa. Voit uusia lainan kirjastossa, puhelimitse tai verkossa.

Et voi kuitenkaan uusia lainaa, jos olet menettänyt oikeutesi lainata kirjastosta. Et voi uusia lainaa myöskään silloin, jos joku muu on tehnyt lainasta varauksen.

Joidenkin lainojen uusimisessa on rajoituksia. Esimerkiksi pikalainoja ei voi uusia.

Aineiston varaaminen

Jos haluamasi aineisto on lainassa, voit tehdä siitä varauksen. Saat ilmoituksen, kun edellinen lainaaja palauttaa lainan kirjastoon. Nouda varaamasi aineisto 7 päivän kuluessa siitä, kun saat ilmoituksen.

Varauksen tekeminen on ilmaista. Voit tehdä varauksen kirjastossa, puhelimitse tai verkossa.

Lainausoikeuden menetys

Jos et palauta lainoja tai sinulle kertyy maksuja yli 10 euroa, menetät oikeuden lainata kirjastosta.

Saat lainausoikeuden takaisin, kun palautat lainat tai maksat kertyneet maksut.

Kirjaston käyttökielto

Järjestyslain mukaan kirjastossa täytyy käyttäytyä asiallisesti (Järjestyslaki 612/2003).

Kirjastossa ei saa aiheuttaa häiriötä, ei vaarantaa turvallisuutta, eikä vahingoittaa kirjaston omaisuutta. Jos aiheutat kirjastossa häiriötä, henkilökunta voi määrätä sinut poistumaan kirjaston tiloista.

Jos henkilökunta huomauttaa sinulle asiasta useita kertoja, etkä muuta käytöstäsi, voit saada kirjaston käyttökiellon. Sinulle määrätään siis kielto tulla kirjastoon.

Voit tulla kirjastoon vasta, kun kielto päättyy. Kielto on voimassa korkeintaan 30 päivää.

Kirjaston henkilökunta tekee kiellosta viranhaltijapäätöksen. Ennen kiellon antamista henkilökunta kuulee mielipiteesi asiasta.

Sinulla on oikeus vaatia päätökseen oikaisua. Oikaisupyynnön tekemisestä kerrotaan tarkemmin kuntalaissa.

Maksut

Maksut voivat vaihdella hieman eri kirjastoissa. Saat lisätietoja maksuista omasta kirjastostasi.

Myöhästymismaksut

Jos et palauta lainojasi viimeistään eräpäivänä, kirjasto perii myöhästymismaksun. Lasten ja nuorten lainoista ei mene myöhästymismaksua.

Jos lainan palautus myöhästyy, jokaisesta aikuisten lainasta menee myöhästymismaksua 25 senttiä päivässä. Jos kirja on myöhässä esimerkiksi 4 päivää, siitä pitää maksaa myöhästymismaksua 1 euro.

Yhdestä lainasta kertyy myöhästymismaksua enintään 7 euroa.

Jos yrität uusia lainaa, eikä se onnistu teknisen häiriön takia, joudut silti maksamaan myöhästymismaksun.

Myöhästymismaksut tallennetaan asiakastietoihisi.

Voit maksaa myöhästymismaksut kirjastossa tai verkkokirjastossa.

Palautuspyynnöt ovat maksullisia

Jos kirjasto lähettää sinulle palautuspyynnön tai laskun, joudut maksamaan myös niiden kulut. Maksu menee myös palautuspyynnöistä, jotka lähetetään alaikäisille.

Ensimmäinen palautuspyyntö maksaa 1,50 euroa. Se lähetetään, kun lainasi on 7 päivää myöhässä. Kirjasto lähettää pyynnön tekstiviestillä, sähköpostilla tai kirjeenä. Voit valita, millä tavalla haluat ottaa ilmoituksen vastaan.

Jos et palauta lainojasi, kirjasto lähettää uuden palautuspyynnön 4 viikon kuluttua. Se tulee kirjeenä ja maksaa 3 euroa.

Jos et vieläkään palauta lainojasi, saat 8 viikon kuluttua laskun palauttamattomista lainoistasi. Joudut siis korvaamaan ne lainat kirjastolle, joita et ole palauttanut. Joudut lisäksi maksamaan laskutuskulut 7,50 euroa, palautuspyyntöjen maksut 4,50 euroa sekä myöhästymismaksut.

Rikki mennyt tai kadonnut laina

Jos lainaat jotakin ja se katoaa tai menee rikki, sinun pitää korvata laina.

Kirjasto määrää hinnan, joka sinun täytyy maksaa.

Jos et nouda varaustasi, kirjasto perii maksun

Voit varata lainan ilmaiseksi. Saat ilmoituksen, kun voit noutaa lainan. Nouda laina 7 päivän kuluessa siitä, kun saat ilmoituksen.

Jos et nouda lainaa ajoissa, kirjasto perii sinulta 1 euron maksun.

Kaukolainamaksut

Haluat ehkä lainata jotain sellaista, mitä ei löydy Satakirjaston kokoelmista. Silloin voit kaukolainata sen muista kirjastoista eli kirjasto tilaa sen sinulle omaan kirjastoosi. Kaukolaina on maksullinen.

Kaukolainojen hinnat:

  • kaukolaina Suomen kirjastoista maksaa 8 euroa tilaukselta
  • kaukolaina Ruotsista, Norjasta, Tanskasta tai Islannista maksaa 15 euroa tilaukselta
  • kaukolaina muista maista maksaa 30 euroa tilaukselta.

Jos haluat jäljennöksen, lähettävä kirjasto voi periä siitä maksun erikseen.

Nouda kaukolaina heti, kun saat siitä ilmoituksen. Jos et nouda lainaa, joudut silti maksamaan kaukolainan maksun.

Jos perut lainan, mutta laina on jo matkalla, joudut maksamaan kaukolainan maksun.

Muita maksuja

Kirjastossa voit myös kopioida ja tulostaa. Näiden maksut voivat erota eri kirjastoissa. Kysy omasta kirjastosta tarkat hinnat.

Joissain kirjastoissa voit myös vuokrata tiloja omaan käyttöön. Kysy lisää omasta kirjastosta.

On myös muita myytäviä tuotteita, kuten kangaskasseja.

Tietosuoja

Kirjastolla on asiakasrekisteri. Kun hankit kirjastokortin, tietosi tallennetaan asiakasrekisteriin. Jos olet alaikäinen, myös vastuuhenkilön tiedot tallennetaan rekisteriin.

Kirjastolla on lupa tallentaa rekisteriin esimerkiksi henkilötunnuksesi. Kirjasto noudattaa henkilötietolakia ja tietosuojalakia (Tietosuojalaki 1050/2018, 29 §). Kirjasto ei luovuta tietojasi ulkopuolisille.

Kirjasto on tehnyt tietosuojaselosteen, jonka voit lukea kirjastossa tai verkkokirjastossa.

Kun todistat henkilöllisyytesi, voit tarkistaa, mitä tietoja kirjasto on tallentanut sinusta asiakasrekisteriin.

Jos olet alaikäisen vastuuhenkilö, sinulla on oikeus saada tieto alaikäisen myöhässä olevista lainoista ja maksamattomista maksuista.

Jos olet yhteisökortin vastuuhenkilö, voit tarkistaa yhteisösi tiedot.